מיפוי השפעות של החשבונאות

חשבונאות היא השפה שבה מדברים בעסקים ואיתה עושים עסקים. בגדול מה שאנחנו חותרים לעשות בחשבונאות זה למדוד ולכמת כל עסקה או אירוע. הנה עכשיו יש את משבר הקורונה ואין ברירה כל חברה צריכה למדוד את ההשפעות הספציפיות שלו עליה וזה לא פשוט בכלל.

כדי להבין עד כמה זה החשבונאות היא חיונית תחשבו שאתם רוצים לקנות עסק קטן – נניח חנות אינטרנטית כמה תהיו מוכנים לשלם עליה? במצב הזה כל הכלים שיש לכם הם כלים חשבונאיים – הערכת שווי שמבוססת על מכפילי רווח. אגב גם המוכר משתמש באותם כלים מן הסתם עם הנחות אופטימיות יותר משלכם – אבל זה יהיה מן הסתם הבסיס למשא ומתן ביניכם. אבל איך מחשבים את הרווח ובאיזה מכפיל צריך להשתמש – כאן כבר צריך הבנה בחשבונאות.

בשורה התחתונה, אי אפשר לעשות עסקים בלי להבין חשבונאות ואמר את זה צביקה יוכמן שהקים את קרן סקיי שהיא קרן פרייבט אקוויטי מובילה בישראל – הוא המשיל את מצב בו מישהו עושה עסקים – ולא יודע חשבונאות, למישהו שטס לארה”ב בלי לדעת אנגלית. רק מי שמגיע מהחשבונאות מבין את זה באמת. אתה פשוט מבין בעסקים ורואה כמה צעדים קדימה. אתה תהיה מנהל טוב יותר כלכלן טוב יותר וכך הלאה …

מצד שני למרות שזאת שפה של מספרים חשוב להדגיש שזאת לא מתמטיקה – אנחנו שייכים למדעי החברה לא סתם כי אצלנו שום מספר הוא לא באמת מדויק. יש מספרים ויש בסופו של דבר הכרעה אבל כל מספר הוא בר ויכוח ומושפע מהרבה מאד אינטרסים. וזה היופי של עולם העסקים וכנגזרת מכך של החשבונאות – על כל מספר אפשר להתווכח ויש מסביב המון אינטרסים. אפרופו קורונה לחלק גדול מהחברות יש אינטרס לשדר עסקים כרגיל ותחשבו איזה אתגר זה.

בשקף לעיל יש פילוח של עולם העסקים לזוויות – ניהול, עסקים, יזמות ויעוץ. כל אחד בוחר בסופו של דבר את הפוזיציה שהכי מתאימה לאישיות שלו והוא מרגיש בה הכי טוב כאשר מטבע הדברים קיימת התפתחות טבעית – הרבה פעמים מתחילים כיועצים ואז זזים לעמדות ניהול ויזמות.

ניתן לראות באמצעות המיפוי כיצד החשבונאות, באמצעות הכלים שלה, היא הבסיס לכל דבר אפשרי בעולם העסקים. לצורך כך, הכנסנו את התוצרים של החשבונאות בקוביות ובמעטפת רשמנו את הכלים כשהדגש הוא כמובן על התוצרים – החל בתמחור של מוצרים ועד לכמה מס צריך לשלם וכמה דיבידנדים אפשר למשוך. התוצר הבסיסי של החשבונאות הוא הדוחות הכספיים והוא הבסיס לקיומו של שוק הון – הבורסות לא יכולות לתפקד בלעדיה כי דרכה המשקיעים מתמחרים את המניה או אגרת החוב ומחליטים אם לקנות או למכור. בלי חשבונאות אין שוק הון וככל שהיא תהיה איכותית יותר שוק ההון יהיה בריא יותר.

אבל ההשפעות של החשבונאות הן בלתי מוגבלות – למשל על נושא המודל העסקי – שזה נושא מאד רלבנטי לכל מיני רעיונות עסקיים חדשים וסטרטאפים. החשבונאות מתרגמת את המודל העסקי ואי אפשר לברוח מזה. יש את הסיפור של WE WORK  שעד שהדוחות שלה לא נחשפו פעם ראשונה בטיוטת התשקיף היא היתה חלום – אבל הוא התנפץ ביום בהיר אחד כשהחשבונאות תרגמה את המודל העסקי שלה למספרים וכולם הבינו שזה לא מחזיק מים. רק תחשבו שהכלי הזה נמצא בתוך הראש שלכם כשאתם חושבים על רעיון. דוגמה בולטת נוספת לעוצמה של החשבונאות ניתן לראות בהתרסקות של בורסת הקריפטו FTX בשלהי 2022 ברגע שהדוחות הכספיים שלה נחשפו בכתבה שפורסמה במסגרת מגזין קריפטו.

למשל, הקובייה שנוגעת למיסוי ובהקשר זה יש לשים לב להתפתחות הגלובלית של חברות הטכנולוגיה היא מרתקת וזה מעלה את נושא המיסוי מקומי של חברות רב לאומיות כמו גוגל ופייסבוק שהולך לעמוד בראש סדר היום בשנים הקרובות. בקיצור, כל מה שקשור לכסף עובר דרך חשבונאות – אפילו תשלומי פנסיה – לא יודע אם אתם יודעים אבל בסופו של דבר מה שקובע כמה פנסיה תשולם לשכיר שעבד כל השנים מתבסס על חשבונאות.

אגב המיפוי מתייחס רק לדברים העיקריים והוא לא רשימה סגורה כי עולם העסקים הוא אינסופי וכל הזמן משתנה איתו החשבונאות וזה היופי. אגב כפועל יוצא וזה מצב נדיר אין ספרי לימוד בחשבונאות כי ספר שלפני עשר שנים כמעט ולא רלבנטי יותר להבדיל מתחומים אחרים.

בהתייחס למשבר הקורונה – עולם החשבונאי והפיננסי היה בפריחה בעקבות מבול ההנפקות ופריחת הבורסה. תופעה מאד ייחודית של המשבר הזה – למרות שגם משברים קודמים תרמו לתחום החשבונאות אבל מסיבה אחרת – בעקבות הידוק הרגולציה.

אגב, זה שהטכנולוגיה נכנסת לא אומרת שיותר לא יהיה שיקול דעת בעולם העסקי כמו שלעיתים קרובות שומעים מכאלה שלא מבינים – זה בדיוק הפוך! הטכנולוגיה מחליפה את הפעולות הטכניות שגם ככה לא היה בהן שיקול דעת והיא מחדדת מצד שני את הסכנות ולכן יוצרת מצב בו שיקול הדעת הוא דווקא דרמטי יותר.

רקע בחשבונאות